Case Study - Adsense and SEO

Dalam post ini, saya cuba mangkaji adsense dan juga SEO. SEO amat penting di dalam membuat duit dengan Adsense. Dengan organic traffic, adsense ads yang terpapar pada blog lebih relevan.
Target :
  • Rank #1 Dalam Google Search Engine (menggunakan Blogspot)
  • Adsense earning $5-$10 dari satu blog ni

Main Keyword stat:
  • Exact search - 1,000 per month
  • in quote - 110,000
  • in search result - 412,000
  • Ads CPC - $3.95 - $4.85
  • Daily Cost - $11.14 - $23.34 (3.27 - 4.55 click/day)
  • Competition - easy (by Traffic Travis)

Keyword ke-2 stat:
  • Exact search - 300 per month
  • in quote - 14,500
  • in search result - 3,500,000
  • Ads CPC - $4.56 - $5.60
  • Daily Cost - $44.15 - $92.53 (11.3 - 15.6 click/day)
  • Competition - medium diff (by Traffic Travis)

-----------------------------------------------------------------

All about Blog
  • Menggunakan keyword utama sebagai nama doamain (dengan kata lain EMD)
  • Mengubah suai template kepada ringkas dan cuba menonjolkan Adsense ads (menggunakan 3-4 warna)
  • Menggunakan Auto SEO Meta Tag (dimana meta tag ini secara automatiknya akan membuat post/page SEO friendly). Auto SEO tag ni akan membuat kesemua post termasuk page target kepada title, description dan keyword meta tag yang digunakan. Auto SEO Meta tag ini hanya baik untuk satu blog yang target pada satu niche/keyword dan tidak berguna untuk keyword yang bercampur-campur, contohnya - fishing, hiking dalam satu blog tak digalakkan.
  • Bermain dengan dua jenis Adsense ads iaitu 336x280 dan 160x600. Dalam artikel saya menempatkan di sebelah atas kanan 336x280 ads manakala 160x600 diletakkan di sidebar kiri. 

Tips Menulis Article
  • Telah membuat artikel untuk keyword utama yang panjangnya 450 patah perkataan
  • Artikel tersebut menggunakan 3 long tail keyword (bermakna 1 artikel mengandungi 1 keyword utama dan 2 long tail keyword)
  • Contoh keyword utama - genesis grill
  • Contoh long tail keyword - cheap genesis grill, genesis gas grill  
  • Setiap long tail keyword menggunakan H3 tag.
  • Artikel sepenuhnya menggunakan On-page SEO
Tips Tambahan
Dengan satu artikel pun mampu mendapatkan rank dalam Google.
Cuma perlu membuat page About dan Contact.
Jadi satu blog mempunyai 1 post dan 2 page (About dan Contact)
Buat backlink dari About dan Contact page ke domain menggunakan anchor text.

-----------------------------------------------------------------

Case Study One
Keyword utama dan keword kedua adalah berbeza sekali contoh:
keyword utama - how to eat
keyword kedua - not to eat
  • Keyword pertama telah rank No.9 dalam Google selama dua minggu lebih dengan EMD.  
  • Apabila telah membuat satu artikel lagi menggunakan keyword kedua, dan post ke blog, ranking blog tersebut telah jatuh dari No.9 ke No.12 dalam masa beberapa jam sahaja.
  • Penyebab utama rank blog jatuh disebabkan Auto SEO Meta Tag.
  • Cuba mengembalikan rank EMD dengan membuat Meta Tag yang berlainan bagi setiap post dan page.
  • Contoh - blog mengandungi satu post berkaitan keyword utama bertujuan untuk dijadikan sebagain Home page artikel.
  • Jadi cuba menggunakan SEO Meta Tag yang berkaitan Keyword Utama untuk Home Url dan untuk keyword kedua (menggunakan page bukan post) cuba menggunakan SEO Meta Tag yang berkenaan dengan keyword kedua.
  • Jadi, setiap page (keyword/artikel baru) menggunakan Meta Tag yang berbeza.
Rumusan
Blog dengan Adsense ads sebelum ini (satu post dengan 2 page About dan Contact) tidak memaparkan ads yang relevan dengan keyword. Boleh dikatakan 1 ads yang berkaitan keyword dapat dilihat dari 10 ads link yang ada (10% ads relevan). Selepas meletakkan artikel baru dan keyword baru, Adsense ads mula menunjukkan ads yang berkaitan keyword. Didapati 6 dari 10 ads memaparkan iklan yang berkaitan keyword. 
Auto SEO Meta Tag - tidak sesuai digunakan untuk membuat laman seperti ini kerana ia mengganggu SERP. Lebih baik menggunakan Meta Tag berlainan bagi setiap post/page jika membuat laman seperti ini dan mempunyai keyword yang berlainan dalam satu blog. 

0 Komen Di Sini: